söndag 28 november 2021

Online-enkäter, hur jag tjänar en extra slant

Om man vill tjäna lite extra cash finns det en del alternativ ute i världen. Ett alternativ jag funnit är att svara på frågeformulär, online-enkäter. Ofta är det bolag som vill veta vilken smak, form, färger eller dylikt för en produkt. På detta sätt kan man som konsument påverka vad för produkter kommer till marknaden, åtminstone till en viss grad. Att svara ärligt på frågeformulär kan ge en liten extra slant varje månad eller ge möjlighet till olika presentkort. Mycket beror på vilken plattform man väljer, nedan nämner jag tre jag använder samt tar upp Nielsen IQ Homescan och Kantar som en bonus.

Online-enkäter jag använder är Kuluttajapaneeli, Mielipidetutkimus och Mielipidemaailma. Tycker alla tre är bra, lätta att använda och det kommer alla möjliga frågor mellan himmel och jord. Man kan alltid välja att svara eller låta bli. Som alltid är det bra att svara ärligt på frågorna för att informationen används för undersökningar. Man ska inte förvränga data eftersom det kan orsaka skada. 

Vad jag märkt med alla dessa alternativ är att det efter registrering tar en tid innan man börjar få frågor. Med tiden när man svarat på frågor kan det komma dagligen flera frågeformulär man kan svara på, på detta sätt kan man tjäna ihop en slant.  


Kuluttajapaneeli

Kuluttajapaneeli har jag använt i lite över ett år nu. Man kan fylla i enkäterna både på webben samt i appen. Ibland irriterande när man fyllt i förhandsinformation varefter det meddelas att de fått tillräckligt med svar, men det kan jag leva med. De kunde utveckla systemet lite vidare så att man inte i onödan skulle behöva fylla i bakgrundsinformationen.

För varje formulär man fyllt i får man en lite ersättning, beroende på hur lång tid det är estimerat. Summan samlas på kontot och vid 10€ kan man börja lösa in på många olika sätt. Man kan ta ut via PayPal, välja presentkort via GoGift, donera till WWF eller köpa prenumerationer via Lehtikortti.

För varje ifyllt formulär kan man samla från 0,20€ upp till några euro. Ofta ligger summorna mellan 0,40€ och 1,20€. Ibland kan man delta i smakprover som skickas hem, då kan belöningen bestå av någon godispåse eller annat trevligt. 

Tycker själv att Kuluttajapaneeli är fungerade och lätt att använda. Har inte kontrollerat om alla frågeformulär jag gjort till slut har ackrediterats till mig då jag läst kritik om att man ibland kan fylla i hela formuläret utan att bli ersatta. 

Mielipidetutkimus

 Mielipidetutkimus ställer också frågor mellan himmel och jord, skillnaden till de andra alternativen är att man inte kan ta ut samlade saldot som cash. I stället finns det endast presentkort till butiker som Stadium, CDON.com, Dressman, Glitter, Jysk, Nelly, Vero Moda, Zalando eller virtuellt Mastercard. Ersättningen man får per fråga varierar på estimerade tiden det tar att svara. Ofta ligger summorna på samma nivå som Kuluttajapaneeli, ingen hög timlön men kanske bättre än alternativa kostanden.

Deras nätsida är lätt att använda även om den ser ut att härstamma från början på 2000-talet, för dom som endast tänker på det visuella så kan det löna sig att vända till något mera modernt. 

Har inte riktigt något negativt att skriva annat än det problemet de alla har. Ibland kan ett frågeformulär vara stängt även om man genast vid mottagning av e-posten trycker på länken. Det är irriterande, dock har det hänt att de sedan haft någon annan fråga att fylla i. 

Har inte varit en aktiv användare av Mielipidetutkimus sedan start men nu och då kan jag svara en timme i stäck på frågor. Därför har jag samlat ungefär 70% mindre än via Kuluttajapaneeli och för att jag föredrar att kunna ta ut saldot som pengar.

Mielipidemaailma

Hos Mielipidemaailma kan man svara på alla möjliga frågor om syn på samhället, matvanor och annat mellan himmel och jord. 

Till skillnad från Kuluttajapaneeli samlar man poäng som senare kan konverteras till presentkort, virtuellt MasterCard eller flyttas över till PayPal kontot.

Oftast kommer inbjudan som ett e-post och det kan hända att de har flera olika frågeformulär att fylla i. Därför brukar jag reservera lite tid och kan tillbringa närmare 30-40 minuter med att fylla i formulären varannan vecka. Ersättningarna varierar beroende på längd och ämne. 

Mielipidemaalimas nätsida är användarvänlig och man vänjer sig snabbt med att fylla i frågeformulären. Tycker själv att det är ett bra sätt att samla lite smått kapital för små investeringar, även om summan på årsbasis är väldigt marginell. Anser dock att de kunde ha en applikation så som Kuluttajapaneeli vilket kunde ge många mervärde samt bidra till att de snabbare kunde uppnå antalet respondenter.

Kantar 

 Kantar skapar frågeformulär som besvaras av deras medlemmar, uppdragsgivarna består av bolag i olika branscher. De hjälper bolagen att värdera sina produkter, bränd och vad konsumenterna vill se och konsumera i framtiden. Samma som Kuluttajapaneeli, Mielipidetutkimus och Mielipidemaaila med fler andra globala leverantörer.

Kantar gör flera omfattande analyser som används i många sammanhang. Man stöter också på deras formulär via Kuluttajapaneeli, Mielipidemaailma och Mielipidetutkimus. 

Själv använder jag inte Kantar men har hört och läst främst positiv feedback om dom. Visst finns det alltid någon som klagar men om klagomålet berör främst individens förmåga att röra på fingret så kanske dess bidrag är begränsat.

Nielsen IQ Homescan

Nielsen IQ Homescan är den stora samlaren av konsumenters köpbeteende som många bolag betalar för. Här är processen lite annorlunda än de andra. Nielsen väljer om du är lämplig och tillhör den gruppen de vill ha med (vill ju inte över representera någon grupp). De väljer dig på basen av din ansökan och det är normalt att man får avslag men kan hända att efter en tid får du förfrågan om att ansöka igen och kan bli vald. I och med att bolag köper Nielsens data är det viktigt att de som väljs representerar den valda demografiska gruppen och skannar alla köp.

Genom att skanna alla sina köp får man poäng och utöver detta finns det månatliga, kvartals och årliga utlottningar där man kan vinna flera olika presentkort, resor och till och med bilar.

Processen att skanna alla köp kan verka jobbig och det är det säkert med tanke på att ersättningen kanske inte alltid är den bästa i förhållande till använd tid. Som så ofta måste man beakta alternativa kostanden.


Sammanfattning

Kuluttajapaneeli, Mielipidetutkimus, Mielipidemaailma, Kantar och Nielsen IQ Homescan erbjuder individer möjligheten att kunna tjäna på frågeformulär, åsikter och att dela data om vad man köper. Av dessa är det Kuluttajapaneeli och Mielipidemaailma som har alternativet att via Paypal ta ut pengarna i cash medan andra erbjuder presentkort och virtuellt Mastercard. 

Mina favoriter är nog Kuluttajapaneeli tack vare deras app och Mielipidemaaila vars hemsida är uppdaterad till 2021 och för att dessa två erbjuder möjligheten att ta ut saldot i cash. kom ihåg at timlönen inte är något strålande, om du får 1€ i ersättning för 15 minuter motsvarar det en timlön på 4€. Det är mindre än minimilönen så kom ihåg detta.

För er i Sverige är några av alternativen Ebuno.se, panelsok.net och surveyfactor. Har inte provat någon av dom, det finns säkert en del skrivet med tanke på att Google sökning av online-enkäter gav 3,6 miljoner träffar på 0,72 sekunder. 

Om du har lite extra tid att döda och vill tjäna en liten slant så kan dessa tjänster bidra med klirr i kassan. Rik lär man inte bli på det, men att kunna spara en extra 50€ (500 spänn) om året är inte så dåligt. Kom ihåg att ränta på ränta sköter resten som fungerar som en extra kick i framtiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar