söndag 18 juli 2021

Mängden investeringsbloggar och vad vi alla kan lära oss av dom

Googlade "investeringsblogg" och på 0,4 sekunder fick jag omkring 500 tusen resultat. Med tanke på resultatet och mängden individer som kan svenska eller ett Nordiskt språk (omkring 27 miljoner individer) kunde man dra slutsaten att 1,85% av Nordiska befolkningen skriver en blogg om investering. Finns en felmarginal då Googles sökning kanske inte omfattar bloggar fokuserade på sparande som är liknande till investerande men beror på Goolges definition (undrar nog ibland vad de yrar med på Google när man kan få alla möjliga konstiga förslag).

Visst är jag skyldig till att öka på antalet personer som babblar på nätet om finansiell data och sparande, men har endast berört sparande via en beskrivning i ett äldre inlägg. Vill främst framhäva hur absurda siffror kan bli när människor tror att festen aldrig tar slut. Vi lever ännu i ett samhället påverkat av covid-19 och restriktioner som börjar upplösas. Men riskerna finns ännu kvar, nu skriver jag om de gamla riskerna som fanns före covid. Nämligen skuldsättningen och sprudlande glädjen trots otroligt höga värderingar. 

Nu hjälper central bankerna att hålla festen igång, men vid något skede kommer en chef som vågar höja räntorna att väljas och då kan vi inte leva med rådande skuldsättning speciellt om lånet är bundet till marknadsräntan. Här har stater en fördel, de kan ta lån från marknaden (riktiga marknads aktörerna har skuffats bort av ECB, FED, Riksbanken och andra central bankers stimulus) till en fast ränta. Tänk på att Grekland kunde nyligen belåna sig med 3 miljarder euro till en ränta på under 0,2%. Jag har en stabilare ekonomi än Grekiska staten och får inte så låg ränta, då måste något vara fel. Även om ECB (central banker överlag) tecknade en stor del av lånet borde Greklands ränta reflektera risken som landet strålar av. De har ju inte löst alla stora problem än.

Jag skrev i ett tidigare inlägg om antalet individer i utmätning i Sverige och Finland och spekulerade kring vad det innebär om Europeiska stater inte kan betala sina skulder. Situationen i Sverige verkar vara bättre än i Finland, men det finns fallgropar i statisktiken så som missade observationer då folk inte alltid tar lån via registrerade bolag. De får uppleva en annan form av utmätning, lär vara grymmare än Kronofogden eller Utsökningsverket. Med detta i baktanke borde människor och stater vara bättre på att sköta sin ekonomi, speciellt då 1,85% av oss skriver om ekonomi. 

Intressant nog snubblade jag på Nordeas blogg om privatekonomi som för mig verkade mera som en vanlig blogg vars syfte är att sammanställa tips och tricks. Efter en stunds skrollande fann jag plötsligt något intressant. Bostadslånets ränteavdrag kanske minskar från 30% till 25% i Sverige, i Finland har vi kört över kommunisterna så avdraget är nu 10% av räntekostnaderna och det kommer att minska till magiska talet noll. Kanske det är en orsak varför bostadspriserna stigit kraftigt, en del av kostnaden kunde dras av i beskattningen. Intressant med detta är att många har jämfört räntekostnaden med aktiesparande och kostnader som uppstår där. Visst kan man göra det om man hyr ut lägenheten, huset eller sommarstugan. Då kan man dra av kostnaderna men om du bor där varför skulle du då få dra av kostnaden? Inlägget var bra och av värde, men för måga tips och tricks rubriker hade de. Är det så att man nu får mera klick med tips och tricks rubriker?

Bloggare som tjänar på klicks

Tillbaka till självaste rubriken, investeringsbloggar. Bara mängden kan förklaras av att många vill vara finansiellt fria, dela med sig av sin väg till ett rikare liv och hoppet. När jag spontant hoppat in och ut ur några bloggar ser jag en trenden nämnd ovanför, syftet är klart. Det är bra för samhällen att invånarna sparar en del av sin lön, speciellt i länder där sparandet varit stort har tillväxten ofta varit god och stabilare än länder där konsumption och negativt sparande förekommit. Negativt sparande innebär att man skuldsätter sig, till exempel att köpa en semester resa på kredit. Avkastningen från en extern finansierad semester är kanske sol, lite vilande och att man kan berätta om den fina resan. Men det har ett pris, man måste betala tillbaka skulden (gäller inte om du är grekiska staten) i framtiden och det minskar på ens möjlighet att konsumera. 

Vad jag tänker ta med mig från den snabba granskningen av bloggar är att en del har kvar sin integritet medan andra sålt sig till snabba vinster och kommersiellt gör allt för att få klick och göra pengar. Klick bloggarna kunde kanske skriva om hur de gör pengar på sina läsare  istället? Det är deras speciella kunskap som har ett värde, hoppas att det inte kommer att påverka mig i framtiden. Är dock en väldigt kritisk person, med det sagt behöver du inte tänka på att jag börjar göra reklam för bankers fonder eller bankers tjänster när jag hittar något de kunde göra bättre och skriver det rakt ut. Kanske man istället vill bojkotta mig för att jag inte skriver politiska eller kommersiella texter men det får kommande generationer bedömma. Måste lyfta fram att vissa bloggar hade skrivit ett inlägg om någon tjänst för att senare skriva om en konkurrentens tjänst (finansierade inlägg av leverantören). Få av dessa inlägg har varit kritiska eller av värde (med värde menar jag att man verkligen får något ut av inlägget) och det irriterar mig. Där satt man tid på att läsa något som man själv kunde har gjort på kortare tid. 

Måste också framhäva att främst är bloggar i Sverige som syns medan Finland finns inte på kartan. Kanske finlandssvenskarna ser mot väst när de vill läsa svenskspråkiga bloggar om sparande och investerande.  

Min investerings eller sparande metod

Om du undrar sparar jag och hur mycket varje månad, vilka aktier eller fonder jag äger så har jag inte tänkt dela det med mig. Orsaken ligger i bloggens syfte, granska, inte säga eller ge folk råd med långt tidsfördriv så du hinner sälja när dina läsare köper till överpris (nu börjar jag gå på övervarv igen). Har själv inte upplevt situationer där jag utan att bekantat mig med ett bolag eller fond skulle ha placerat mina pengar, men det verkar vara många som gör det (momentum investerande). Det framkommer nu och då när man hör någon som förlorat allt eller mera på grunden av en hög belåningsgrad. Själv har jag ett studielån som jag har placerat, summan är cirka 5 800 euro men portföljen är flera gånger större och årliga dividenderna motsvarar skuldbeloppet.

Jag investerar inte i en aktie, utan ett bolag och fonder är långt index fonder med låga eller inga kostander. Vad är skillnaden mellan en aktie och ett bolag, en aktie är en symbol vars värde rör sig hit och dit beroende på människors optimism eller pessimism. Ett bolag levererar tjänster, varor samt upplevelser och det är vad jag granskar och värderar. Med tanke på hur högt värderade många bolag och börser är idag, ser jag få möjligheter då även bra bolag kostar mycket. Därför är det bra att luta sig bakåt i stolen och köpa när man får mera värde för pengarna. 

Granskning av data och information för beslutsfattande

Kanske jag i framtiden ytterligare öppnar hur jag investerar, om du orkar kan det löna sig at läsa mina synpunkter på Virala Acquisition Company som jag hårt kritiserat och finner inte av värde, första inlägget och kritik till presentationen. Med tanke på deras modell borde aktien handlas till minst 10% under bokvärdet då du som ägare kan snabbt förlora dina 10% givet att du röstar mot ledningens köpeförslag. Något andra bloggare borde framhäva men misslyckats med.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar